30 stycznia 2011

BRC – System Zarządzania Bezpieczeństwem Żywnośc

System BRC to międzynarodowy standard opracowany w 1998 roku w Wielkiej Brytanii przez liderów i członków British Retail Consortium. Standard ten opracowano w odpowiedzi na wprowadzane reformy regulujące wymogi stawiane zakładom spożywczym, które dostarczają swoje produkty hiper- i supermarketom na terenie całej Europy. Dotychczas przedstawiciele supermarketów auditowali systemy bezpieczeństwa żywności: GMP, GHP, HACCAP, bezpośrednio u swoich dostawców. Był to proces bardzo czasochłonny i uciążliwy. Standard BRC został tak zaprojektowany, by kompetentny audytor mógł ocenić producenta żywności w jego siedzibie pod kątem systemu operacyjnego i procedur.

Korzyści, jakie płyną z wprowadzenia BRC są następujące:


* kontrola zarówno dostawcy jak i odbiorcy
* zmniejszenie ilości auditów przeprowadzanych przez odbiorców
* poprawa jakości, oraz spełnienie wymogów w zakresie bezpieczeństwa żywności i legalności produktu, we wszystkich obszarach przedsiębiorstwa
* standard pozwala na ciągłą obserwację wszelkich działań i korektę wszelkich niezgodności.
* zmniejszenie ilości produktów o niewłaściwej jakości

Standard BRC wiąże kilka niżej wymienionych systemów w jeden, tj.:

* System HACCP, oparty na zasadach określonych w Codex Alimentarius
* System ISO 9001
* Standard środowiska zakładu
* Kontrola procesu produkcyjnego
* Kontrola produktu
* Personel

W Polsce sieci zrzeszone w Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji: Auchan Polska Ahold Polska,, Carrefour Polska, Geant Polska, Jeronimo Martins Dystrybucja, Metro Group, Nomi, OBI Centrala Systemowa, Selgros Polska, Schiever Polska oraz Tesco Polska, wymagają od dostawców posiadania certyfikatu BRC, wydawanego przez akredytowaną jednostkę QUALITY PARTNER S.A.

Brak komentarzy: